Elektronická pošta (e-mail)
Obecné informace
Pravidla používání elektronické pošty na UTB ve Zlíně stanovuje Směrnice rektora č. 7/2017
Každému studentovi a zaměstnanci UTB ve Zlíně je v okamžiku založení uživatelského jména a hesla UTB přiřazena e-mailová adresa ve formátu login@utb.cz, kde login je přidělené uživatelské jméno. Pro uživatele, jejichž e-mailová adresa byla zřízena před 1.3.2017 zůstává pro doručování pošty v platnosti také původní e-mailový alias ve formátu login@xxx.utb.cz, kde xxx je označení součásti UTB, ke které daný uživatel organizačně přísluší – viz Seznam domén UTB pro doručování elektronické pošty
Přístup k e-mailové schránce
E-mailové schránky uživatelů UTB ve Zlíně jsou na serveru Microsoft Exchange na službě Office 365. Každý uživatel má k dispozici poštovní schránku o velikosti 100 GB. Elektronická pošta je doplněná o kalendář a evidenci kontaktů a úkolů.
Přístupové údaje pro přihlášení k e-mailové schránce:
Uživatelské jméno: e-mailová adresa
Heslo: stejné jako do sítě UTB (nebo systému IS/STAG).
Přístup prostřednictvím webového portálu
Pro přihlášení ke službě Office 365 můžete použít libovolný z následujících odkazů:
Více informací naleznete na cvt.utb.cz/office365
Přístup prostřednictvím klientského programu
Pro přístup je možné použít libovolný e-mailový program podporující protokoly Microsoft Exchange nebo IMAP (např. Microsoft Outlook, Mozilla Thuderbird). Přístup pomocí protokolu POP3 je také možný, ale už se nedoporučuje.
Filtrování nevyžádané pošty
Příchozí e-maily do poštovních schránek v cloudu Microsoft Office365 jsou analyzovány a filtrovány antivirovým a antispamovým filtrem. Je-li daná zpráva vyhodnocena jako spam, je zařazena do složky Nevyžádaná pošta. Zprávy uložené ve složce Nevyžádaná pošta jsou po 30-ti dnech od doručení automaticky odmazávány. Uživatel může ovlivnit zařazení zpráv mezi Nevyžádanou poštu pomocí seznamů bezpečných a blokovaných odesílatelů.
Chybně označený SPAM
Je doporučeno se občas podívat do složky Nevyžádaná pošta. Pokud mezi spamem naleznete nesprávně odfiltrovanou regulérní zprávu, která není spam, můžete udělat následující:
- přesunout zprávu do složky Doručená pošta
- přidat adresu odesílatele na seznam bezpečných odesílatelů
- v Outlooku použít v kontextovém menu volbu Není nevyžádaná. Při jejím použití se zpráva přesune do Doručené pošty a adresa odesílatele se zařadí mezi bezpečné. V Outlooku na webu se navíc nabídne možnost nahlásit chybné zařazení společnosti Microsoft.
Návody:
Neodfiltrovaný SPAM v doručené poště
Pokud obdržíte do složky Doručená pošta zprávu, která je prokazatelně spam, můžete udělat následující:
- přesunout zprávu do složky Nevyžádaná pošta
- zařadit adresu odesílatele na seznam blokovaných odesílatelů
- nahlásit jako spam – zpráva se odešle společnosti Microsoft na vylepšení jejich antispamového řešení
Návody:
Další služby elektronické pošty
Informace k hromadným e-mailovým adresám jsou dostupné pouze pro přihlášené uživatele.
Hromadné e-mailové adresy
Na žádost zaslanou na Helpdesk CVT (network@utb.cz) lze poskytnout uživatelům následující služby:
- založení elektronického mailing listu,
- tzv. alias – založení jiného nebo alternativního názvu e-mailové adresy (např. pro projekty nebo registrovaná akademická doménová jména),
- dočasné přesměrování na soukromý e-mail v případě ukončení studia nebo pracovního poměru.
Odesílání velkých souborů
Uživatelům se doporučuje odesílat soubory větší než 10 MB prostřednictvím služby Cesnet Filesender.