Strategie celoživotního vzdělávání Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+
25. srpna 2022UTB ve Zlíně kromě vysokoškolského vzdělávání nabízí programy celoživotního vzdělávání. Ty mohou být zaměřeny na získání a rozvoj odborných znalostí či na vzdělávání zájmové. Jaká je naše vize v celoživotním vzdělávání a jaké cíle a aktivity máme naplánovány?
V současné éře negativních demografických trendů a rychlého vývoje technologií je potřeba, aby se dospělí zapojovali do dalšího vzdělávání a přizpůsobovali se tak měnícímu se obsahu zaměstnání a měnícím se pracovním podmínkám.
Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) provedl v roce 2019 celoevropské šetření veřejného mínění o učení dospělých a o dalším odborném vzdělávání a přípravě. Výsledky ukazují, že dospělí všech věkových kategorií a napříč různými povoláními sice pociťují potřebu získávat nové dovednosti, ale tato potřeba je nemotivuje k účasti na učení a dalším vzdělávání (více na webu Národního pedagogického institutu ČR v článku Cedefop: vysoká důležitost celoživotního učení, ale nízká účast).
Pro vzdělavatele z toho vyplývá jednoznačný závěr – zvyšování zájmu dospělých o programy a kurzy celoživotního vzdělávání vyžaduje nové přístupy zaměřené více na účastníka vzdělávání.
Strategie celoživotního vzdělávání na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+ reaguje na závěry tohoto šetření. Pro nejbližší období stanovuje následující vize, misi a cíle v oblasti celoživotního vzdělávání poskytované univerzitou:
Mise
CŽV na UTB vychází z filozofie upřednostňování agilních a flexibilních metod vzdělávání v kombinaci s kvalitními lektory/školiteli a nástroji digitální podpory učení. Z hlediska stavby kurikula budou připravovány a uskutečňovány vzdělávací programy, které budou orientovány primárně na učícího se jedince a uzpůsobení prostředí efektivnímu učení.
Vize
UTB má nastavený funkční, klientsky přístupný a ekonomicky udržitelný systém CŽV. Poskytuje dospělým napříč celou společností vzdělávací produkty a služby respektující jejich unikátní vzdělávací potřeby. Díky tomu budou účastníci programů CŽV moci uskutečňovat své životní cíle a aktivně přetvářet své okolí.
Vybrané konkrétní cíle
- Systematizovat a rozšířit stávající nabídku profesně orientovaných kurzů CŽV s rekvalifikačním obsahem – tzv. kurzy zaměřené na reskilling.
- Systematizovat a rozšířit stávající nabídku profesně orientovaných kurzů CŽV orientovaných na rozvoj dovedností dospělých – tzv. kurzy zaměřené na upskilling.
- Systematizovat a rozšířit stávající nabídku zájmově (neprofesně) orientovaného CŽV.
- Vybudovat digitální platformu pro podporu neformálního učení studentů, absolventů UTB a dalších zájemců o CŽV.
- Systematicky vzdělávat pracovníky UTB v oblasti realizace a výuky programů CŽV s ohledem na specifika cílové skupiny.
- Připravovat nové aktivity CŽV včetně doprovodných akcí s cílem udržení atraktivity a dostupnosti pro cílové skupiny.
- Rozvíjet spolupráci s dalšími vzdělávacími institucemi v oblasti CŽV, a to i na mezinárodní úrovni.
Realizace těchto bodů univerzitě umožní rozšířit nabídku CŽV a zvýšit jeho relevanci. Současně s tím dojde k vytvoření předpokladů pro zlepšení úrovně CŽV ve Zlínském kraji, čímž UTB bude posilovat svou roli klíčové vzdělávací instituce podporující transformaci a resilienci regionu.
Strategie celoživotního vzdělávání Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+ je k dispozici pod tímto článkem.
Strategie celoživotního vzdělávání Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně na období 21+